YouTube als extra vindbaarheidsmogelijkheid en kostenbesparing
Bij veel sites kom je video’s tegen die embedded op de website vertoond worden. Dit verhoogt het aantal views in YouTube en dus jouw plek in de rankings. Rankings? Ja, ook YouTube is een zoekmachine en dus wil je dat jouw video bij sommige relevante zoekquiry’s opduikt in de resultaten.
Wat zijn de voordelen van YouTube embedding versus het hosten van de video op je eigen site?
- Het niet hoeven hosten en vertonen van de video’s scheelt bandbreedte, dus geld en de vertoning gaat een stuk sneller, zeker bij HD materiaal.
- Het verhoogt je hosting kosten doordat je sneller aan je bandbreedte limiet zult komen en moet gaan bijkopen. Dit zijn niet idiote kosten maar je moet het materiaal ook gaan backuppen en als je een backup server hebt moet die ook groter zijn. Als je een grote site hebt gaat dit wel in de papieren lopen…
- De snelheid van de vertoning van video gaat sneller op YouTube en het beïnvloed je laadsnelheid.
- De laadsnelheid van je website is erg belangrijk, niet alleen als Google-rankingpunt maar vooral ook voor de mobielvriendelijkheid van je site. Als je video’s op de eigen server gaat draaien worden je mobiele bezoekers niet blij.
- Maar de belangrijkste winst in onze ogen is de vergroting van je vindbaarheid. De video’s die op YouTube worden geplaatst tellen mee voor de vindbaarheid, want Google indexeert YouTube ook als belangrijke bron. Je teksten vindt men dan in Google Search, je plaatjes in Google Images en je video’s in Google Video (YouTube).
YouTube en SEO
Je moet het eigenlijk zo zien: YouTube is eigendom van Google dus als ze daar verkeer heen kunnen sturen zullen ze het niet laten. Als je de video’s ook bewust “tagt” (met zoekwoorden waar enig SEO-verkeer op zit), voorziet van goede beschrijvingen en transcripts, dan zullen je video’s sneller worden gevonden. In de video-beschrijving moet je ook je URL vermelden, dan heb je nog kans op doorkliks.
YouTube kanaal als een verlengstuk van je site
Als een video wordt getoond bij een zoekopdracht dan zullen bij het afspelen ook zogenaamde gerelateerde video’s worden getoond. Als je goed in het onderwerp zit met je videomateriaal zul je sneller getoond worden, en als je de video’s ook binnen je site vertoont en je genereert daar veel views, dan kom je sneller in de “related video’s” omdat populariteit ook op YouTube van belang is.
Slimme betaalbare toepassingen
Kortom, genoeg redenen om YouTube te willen gebruiken. Overigens is een veelgemaakte fout dat men tegen hoge kosten een informatief YouTube filmpje maakt. Dat is niet altijd nodig. YouTube is geen TV, er wordt anders gezocht en anders gekeken. Een semi prof filmpje of zelfs handycam werk kan al genoeg zijn. En dat je, in combinatie met advertising ook heel gericht mensen kunt benaderen die tot jouw doelgroep behoren. Zo kun je bijvoorbeeld voorkomen dat jouw commercial voor de nieuwste stopdassen aan kinderen wordt vertoond, die deze waarschijnlijk toch niet gaan kopen. En kun je juist wel in de periode voor vaderdag alle vrouwen in de buurt van jouw winkelfiliaal targetten die binnen een bepaalde leeftijd vallen. Handig toch?
Content is King, engagement is Queen!
Content is King, dat weten we allemaal. Maar daar blijft het niet bij. Als je zou besluiten om YouTube in te zetten, zorg dan dat dit goed aansluit op je doelgroep en wat zij aan informatie nodig hebben op dat moment binnen hun customer yourney. Dat kan het vergelijken van producten zijn, het orienteren op een mooie nieuwe reis of het leren hoe je die stopdas moet strikken die je net op vaderdag gekregen hebt. Je wilt niet alleen dat je video wordt vertoond in de resultaten, maar dat het daadwerkelijk bekeken wordt en er geluisterd wordt naar de boodschap. Dit is echter een wisselwerking. Als je niet weet wat je klant zoekt, ben je alleen maar aan het zenden…
Voor het beter luisteren naar je klanten, via YouTube of andere social media kanalen kun je bij BrightSocial terecht. Ook kan een zoekwoordanalyse je helpen om te inventariseren wat belangrijke thema’s of veel gestelde vragen door jouw doelgroep zijn. Wij kunnen je helpen dit in beeld te brengen via periodieke rapportages en SEO-advies. We kunnen je ook op weg helpen met de productie van YouTube video’s of campagnevoering. En wil je ontdekken hoe je YouTube effectief in kunt zetten voor jouw organisatie? Bekijk dan eens onze YouTube-training of neem contact op met BrightSocial. We denken graag met je mee in de mogelijkheden voor jouw organisatie!